Kako smo decu otuđili od prirode
Kako smo decu otuđili od prirode
Sami smo stvorili svoj zatvor i zarobili celu
porodicu!
Danas, u uslovima
modernog društva, deca žive daleko od prirode i imaju malo
mogućnosti da dođu u prisan kontakt sa njom, ili da imaju bilo kakvo direktno
iskustvo.
Koncept života u
prirodi još relativno nov u
dečjem obrazovanju. U stvari, detetu je potrebno da živi prirodno, a ne samo
da stiče znanja o prirodi.
Najvažnija stvar koju
treba raditi je osloboditi
dete, ukoliko je moguće, veza koje ga drže izolovanog u
veštačkom životu u gradu. Danas dečja
higijena doprinosi fizičkom obrazovanju dece vodeći ih napolje u parkove i izlažući ih
suncu i vodi na plaži.
Kada razmislimo, jasno
je da zdrava i jaka deca ne samo da treba i da mogu da izdrže izlaganje
prirodi, već od toga imaju
velike koristi.
Međutim, i dalje
ima previše predrasuda. Rado
smo se odrekli naše slobode i završili tako što smo zavoleli naš zatvor, a to
smo preneli i na decu. Malo - pomalo počeli smo da prirodu svodimo na gajenje cveća ili brigu o domaćim
životinjama koje nam daju hranu, pomažu u radu ili odbrani. Zbog toga su nam
se duše suzile i
ispunile se kontradikcijama. Čak smo u stanju da pobrkamo zadovoljstvo gledanja
životinje sa onim kada smo pored sirote životinje koja će umreti jer nam je
potrebna za hranu; ili se divimo
lepoti pesme ptica zarobljenih u malim kavezima sa vrstom maglovite
ljubavi prema prirodi.
U stvari, većina ljudi
se plaši prirode. Plaše se vazduha i sunca kao da su
im smrtni neprijatelji. Plaše
se noćne rose kao da je zmija sakrivena u travi. Plaše se kiše kao da je vatra.
Civilizovan čovek je vrsta zadovoljnog zatvorenika, pa ako se opomene da treba
da zbog svog zdravlja uživa u prirodi, to radi tako plašljivo i očiju uvek na
oprezu. Spavanje napolju, izlaganje vetrovima i kišama, skrivanje od sunca i
kupanje u vodi su stvari o kojima se može pričati, a da se retko upražnjavaju.
Prerano bi bilo da
kažemo: Pustite decu da budu
slobodna; ohrabrite ih; pustite ih da trče napolju kada pada kiša;
pusite ih da skinu cipele kada naiđu na baru; pustite ih da trče po travi i po
njoj gaze bosim nogama; pustite
ih da se mirno odmaraju kada ih drvo pozove da spavaju u njegovoj senci;
pustite ih da viču i smeju
se kada ih ujutru probudi sunce kao što budi svako živo biće koje
dan provodi hodajući i spavajući.
Snaga čak i najmanjeg
deteta je veća nego što možemo da
zamislimo, ali je potrebna sloboda da bi se pojavila.
U gradu će dete reći
da je umorno posle kratke
šetnje, pa verujemo da nema snage. Ali njegova lenjost
veštački dolazi iz njegove sredine,
iz dosade, zbog neobične odeće, bola koji male noge trpe u veštačkim cipelama dok stupa po
golom kamenu gradskih ulica, i od primera onih koji hodaju oko njega nemi, ravnodušni i bez osmeha. Ne
znače mu ništa klub u koji se može učlaniti niti atraktivna odeća kojoj bi se
moglo diviti. On je na lancu. Obuzima ga lenjost i hteo bi da ga voze.
Ali kada dođu u
kontakt sa prirodom, deca otkrivaju
svoju snagu. Ako su zdrava deca, čak i mlađa od dve godine,
jake konstitucije i dobro hranjena, mogu hodati kilometrima. Njihove neumorne male noge će se peti dugim
strmim usponima po suncu. Sećam se da je dete od oko šest godina jednom nestalo
na nekoliko sati. Ono se penjalo
uz brdo, misleći da će sa vrha moći da vidi šta je sa druge strane.
Nije bilo umorno, već razočarano, jer što nije našlo ono što je tražilo.
U svoje ruke
uzmete dete koje još ne hoda. Sa
puta sa koga se može videti veliki i lep prostor, držite ga tako da je leđima
okrenuto pogledu. Stanite sa njim! Ono će se okrenuti i uživati u lepoti scene čak iako
ne može da stoji uspravno na nogama, a njegov jezik vas još ne može zamoliti da
stanete.
Kao i u svemu drugom,
osećaj prema prirodi raste sa
vežbom. On se ne prenosi opširnim opisima ravnodušnom detetu
koje se dosađuje zatvoreno među zidovima sobe, koje je naviklo da vidi i čuje da je okrutnost prema
životinjama samo deo života. Iskustvo je to koje ima najveći uticaj.
Коментари
Постави коментар